Aantal voetgangersongevallen verdubbeld

donderdag 6 juli 2017 Vincent Wever 227x gelezen

De rol van de voetganger en de gevolgen van lopen – positief en negatief – worden systematisch onderschat. En dat is vreemd, want een derde van alle verplaatsingen gebeurt te voet. Het aantal ongevallen met voetgangers is binnen enkele jaren daarbij verdubbeld.

Dat vertelde Rob Methorst van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) op het eerste Nederlandse voetgangerscongres Lopen Loont, dat op 4 juli werd gehouden in Rotterdam. Methorst doet al jarenlang onderzoek naar de voetganger. Volgens hem wordt het belang van lopen veel te weinig onder ogen gezien. Een oorzaak ligt al in het onderzoek: respondenten zijn zich vaak niet eens bewust dat ze lopen, ‘terwijl lopen vrijwel áltijd het eerste en laatste deel van je reis is’, aldus Methorst.

 

 

Qua afstand neemt lopen een bescheiden aandeel in de mobiliteit in, maar in tijd en aantal verplaatsingen is het aandeel een stuk groter. “Het gaat ook helemaal niet om de afstand”, legt Methorst uit. “Iemand wil gewoon naar B omdat daar iets is dat hij bij A niet heeft. En de manier om er te komen moet zo prettig en veilig mogelijk zijn.”

 

 

En ook daar is nog werk aan de winkel, liet Methorst zien. Bij ongelukken tijdens het lopen denken mensen vaak automatisch aan aanrijdingen. “Vergeet het oversteken maar”, hield Methorst het publiek voor. “Het merendeel van de letselgevallen heeft vallen als oorzaak. 7100 ziekenhuisopnamen komen door vallen, ten opzichte van 1600 door botsingen waarvan er 1100 bij het oversteken komen.” Het aantal ziekenhuisgewonden ten gevolge van vallen is de afgelopen jaren bovendien verdubbeld. “En”, verduidelijkte Methorst er direct bij, “dat is zonder vallen in huis. Daar wordt dan wel weer preventiebeleid op gevoerd”.

 

De belangrijkste oorzaak is volgens Methorst de toenemende vergrijzing, ‘en die zet alleen maar door. Dus we zitten met een gigantische opgave. Voor fietsers is er inmiddels een flinke dosis vakmanschap opgebouwd. Dat zouden we met de voetganger ook moeten doen.” Naast meer geld voor onderzoek en expertise, pleitte ook Methorst voor het oprichten van een Voetgangersberaad, naar voorbeeld van het Fietsberaad. Dat beraad zou ervoor moeten zorgen dat gemeenten onderling meer en makkelijker kennis uit kunnen wisselen op het gebied van de voetganger.

De wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

Meld u aan voor de nieuwsbrief van Verkeerskunde en ontvang wekelijks het laatste nieuws in uw inbox.

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2017 verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.